آیلند ویزا

ساختار نظام آموزشی کانادا

Rate this post

با وجود اینکه ساختار نام آموزشی کانادا با توجه به قوانین هر ایالت آن تفاوتهایی با هم دارند. اما به طور کلی نظام آموزشی در کانادا شامل ۱ تا ۲ سال پیش‌دبستانی، 5 تا ۸ سال ابتدایی و به‌طورکلی ۱۲ سال پایه تحصیلی است. نکته قابل‌توجه این است که کانادا مأموریت نظارت و رسیدگی به حیطه آموزش را به ‌طور اختصاصی در اختیارات ایالت‌های این کشور قرار داده است. به ‌عبارتی نظام آموزشی فدرالی دخل‌وتصرفی در امور ندارد.

درضمن در حوزه آموزش نوعی تعهد ملی دیده می‌شود و آموزش پایه برای کلیه شهروندان کانادایی رایگان و آزاد است. البته در میان در ایالت‌های مختلف کانادا با وجود یک سری تشابهات پایه‌ای تفاوت‌های منطقه‌ای در زمینه آموزش در مدرسه به چشم می‌خورد.

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل بیشتر بخوانید

آموزش عالی کانادا

در کشور کانادا بخشی به‌ عنوان مؤسسات آموزش عالی با عناوین زیر دانشجو می‌پذیرد:

دانشگاه ایالتی – دانشکده‌های ایالتی – کالج‌های ایالتی – کالج‌های کاربردی

خوشبختانه به دلیل اهمیت بسیار بالای امر آموزش در کانادا بخش عمده‌ای از هزینه‌های آموزش دانشگاهی و مراکز آموزش عالی از محل بودجه ملی تامین می‌شود. به ‌همین دلیل دانشجویان بین‌المللی با پرداخت هزینه‌های متعادل می‌توانند از سطح عالی آموزش پیشرفته برخوردار شوند. مسئله جالب‌توجه این است که دانش‌آموزان در مدارس دولتی با شیوه‌های متنوعی تحصیل می‌کنند. به گونه‌ای که در مواردی بر اساس نیاز دانش‌آموزان برنامه‌های آموزشی مجزایی برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شود.

ویژگی‌های ساختار نظام آموزشی کانادا

کانادا کشوری پهناور و پیشرفته در شمالی‌ترین بخش آمریکای شمالی است. این کشور زیبا با جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر از ۱۰ استان و ۳ قلمرو تفکیک ‌شده تشکیل ‌شده است. این کشور با وجود این‌که یکی از وسیع‌ترین کشورهای جهان است اما تراکم جمعیتی کمی دارد. به ‌همین دلیل برای جذب نیروهای فعال و نخبه برای پیشرفت اقتصاد و توسعه بازار کار در پذیرش مهاجر تحصیلی و کاری پیشرو است.

به دلیل حکم فرما بودن نظام آموزشی پیشرفته و تراز بالای جهانی در کانادا خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان وسوسه می‌شوند، ادامه تحصیلاتشان را در این کشور بگذرانند.

یکی از دلایل اصلی افزایش بی‌رویه مهاجرت به کانادا در چند سال اخیر همین عامل کیفیت بالای آموزشی است. آموزش در مدارس کانادا در هر دو حیطه مدارس دولتی و خصوصی پیگیری می‌شود. ساختار نظام آموزشی کانادا به شکل مدیریت از طریق سیستم ایالتی است. به ‌طوری‌که تفاوت‌های قابل‌توجهی بین سبک آموزش در ایالت‌های مختلف وجود دارد.

با این‌ وجود از لحاظ کیفیت آموزشی تفاوت چندانی بین ایالت‌های مختلف وجود ندارد.

پیش‌دبستانی

پیش دبستانی اولین مقطع آموزشی در کانادا است که برای کودکان ۴ تا ۵ سال یعنی پیش ‌از ورود به ابتدایی اجرا می‌شود. حضور پیدا کردن در این دوره آموزشی در نوآ اسکواشیبا و نیوبرونزوئیک اجباری است؛ اما در برخی ایالت‌های دیگر اختیاری است. دوره پیش‌دبستانی در ۳ بخش خصوصی، دولتی و مدارس فدرال برگزار می‌شود.

در دوره پیش دبستانی مهم ترین هدف گذاری روی رشد بهینه عاطفی، اجتماعی، جسمانی و ذهنی تمرکز یافته است.

 دبستان

دوره دبستان یا ابتدایی با ورود کودکان از سنین شش‌تا هفت‌سالگی آغاز می‌شود و در سن ۱۱ تا 12 سالگی در پایه ششم بچه‌ها از این دوره فارغ‌التحصیل می‌شوند.

راهنمایی

دوره راهنمایی در کانادا ۲ سال است که کلاس 7 و8  را در بر می‌گیرد. بعد از آن دانش‌آموزان وارد دبیرستان می‌شوند.

 دوره دبیرستان

این دوره در ساختار نظام آموزشی کانادا به‌طور معمول ۴ سال طول می‌کشد و دانش‌آموز بسته به دوره آموزشی و ایالت موردنظر تا ۱۶ یا 18 ‌سالگی مشغول تحصیل می شوند. در نیوبرونزوئیک و اونتاریو دانش‌آموزان به‌اجبار باید تا دیپلم در سن 18 ‌سالگی درس بخوانند. اما در استان کبک دوره دبیرستان تا کلاس ۱۱ طول می‌کشد. پس ‌از آن دانش‌آموزان وارد دوره دوساله دیگری به نام  Cegepیا پیش‌دانشگاهی می‌شوند.

برنامه های آموزشی در مدارس کانادا

در ساختار نظام آموزشی کانادا در مقاطع اولیه دروس اجباری ارائه می شود. به تدریج هر چه دانش آموزان به مقاطه بالاتر راه پیدا می کنند، تعداد دروس اجباری کمتر شده و دروس انتخابی بیشتر می شوند.

کیفیت آموزشی در کانادا

با وجود اینکه مدارس کانادا به طور رسمی رتبه بندی مشخص ندارند، اما آنچه مسلم است آموزش در این کشور در سطح بسیار بالایی اجرایی می شود. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید باید با توجه به مقطع تحصیلی و نوع گرایش و رشته، موسسه و مرکز آموزش عالی مورد نظرتان را بیابید. اگر به رشته خاصی علاقه دارید می توانید با مدتی تحقیق بهترین موسسه در زمینه رشته تخصصی تان را ارزیابی کنید.

آیلند ویزا آیلند ویزا