آیلند ویزا

مهاجرت از طریق برنامه تجربه کبکی PEQ

Rate this post

برنامه تجربه کبکی PEQ یکی از برنامه های مهاجرتی استان کبک است که افراد را به اقامت دائم کانادا می رساند. افرادی که دارای سوابق کاری یا تحصیلی در استان کبک هستند می توانند از طریق این برنامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقامت کانادا دریافت کرده و به کار و زندگی اشتغال پیدا کنند. با اینکه دولت کانادا با برنامه‌های مهاجرتی گوناگون مانند اسکیل ورکر فدرال، اسکیل ورکر کبک و اکسپرس اینتری سعی در پیگیری درخواست‌های مکرر مهاجرت از سراسر دنیا دارد، اما چنانچه واجد شرایط این برنامه‌ها نباشید می‌توانید از طریق برنامه PEQ که یکی از انواع مهاجرت تحصیلی کاناداست برای دریافت اقامت اقدام کنید.
این برنامه به‌طور اختصاصی برای افرادی که در استان کبک تحصیل کرده یا مدتی کار کرده اند در نظر گرفته ‌شده است و با روند پذیرش ویزای استارت‌آپ کانادا متفاوت است.. اگر در یکی از دانشگاه‌ها و کالج‌های مورد تایید اداره مهاجرت استان کبک تحصیل‌کرده باشید یا اینکه در یکی از دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای شرکت کرده‌اید به‌شرط داشتن شرایط ویژه‌ای می‌توانید پس‌از پایان دوره آموزش و تحصیل برای اقامت دائم درخواست بدهید.
این برنامه برای ۲ دسته از افراد قابل‌اجرا است: گروه اول دانشجویان خارجی که از دانشگاه ها و کالج‌های استان کبک فارغ‌التحصیل شده‌اند و گروه دوم افرادی که دارای تجربه کاری خاص هستند. مهاجرت به کانادا از این مسیر شامل دو مرحله است. فرد درخواست دهنده ابتدا باید گواهینامه CSQ دریافت کند.
این گواهینامه به‌معنای نوعی مجوز برای ورود شخص به کبک است. پس ‌از دریافت گواهینامه CSQ شخص می‌تواند درخواست اقامت دائم خود را از طریق سازمان مهاجرت پناهندگی و شهروندی کانادا ارائه دهد.

شرایط لازم برای اقامت دائم افراد خارجی

برای این‌که شخصی واجد شرایط مهاجرت از طریق برنامه تجربه کبکی PEQباشد باید در مدت ۳۶ ماه مدرک تحصیلی مورد تأیید وزارت آموزش پرورش کبک کسب کرده باشد. به عبارت دیگر این شخص باید معادل ۱۸۰۰ ساعت آموزش مفید درکبک به گذرانده باشد. درضمن فرد باید اثبات کند که زبان فرانسوی را در سطح متوسط در یکی از مؤسسات آموزشی کبک گذرانده ‌است.
البته یک راه دیگر برای اثبات این توانایی شرکت در یک آزمون استاندارد زبان فرانسه است که دولت کبک آن را به‌طور دوره‌ای برای سنجش متقاضیان برگزار می‌کند.

شرایط عمومی برای شرکت در برنامه تجربه کار کبکی

مهمترین هدف فرد از مهاجرت باید کار و زندگی در ایالت کبک کانادا باشد
متقاضی حداقل 18 سال سن داشته باشد
نمره 7 در آزمون speaking زبان فرانسه کسب کرده باشد ( همسر یا پارتنر نیاز به کسب نمره 4 دارد)
در هنگام ارائه درخواست اقامت کانادا در کبک مشغول به کار یا تحصیل باشد
تمکن مالی کافی داشته باشد
شرایط شغلی در برنامه تجربه کبکی PEQ
شغل فرد باید در دسته بندی ملی مشاغل کانادا در یکی از گروه های o.A.B قرار بگیرد
کسب و کاری تمام وقت باشد (حداقل 30 ساعت در هفته به این کار مشغول باشد)
تسهیلات و حقوق آن کاملا شفاف و پرداخت شده باشد
کارفرمای اجرایی آن از مبادی قانونی وارد شده باشد و کار قانونی باشد

اشتغال به کار نیروهای خارجی در کبک

افرادی می‌توانند از طریق برنامه PEQ به شیوه اشتغال کاری اقامت دریافت کنند که ۱۲ ماه از ۲۴ ماه اخیر را در یک تخصص خاص درکبک مشغول به کار بوده یا سابقه مدیریتی داشته باشند. شخص متقاضی باید در زمان ارائه درخواست در استان کبک مشغول فعالیت بوده و بتواند موقعیت کاریش در کبک را با ارائه مدارک نشان دهد.
مهم‌ترین مزیت دریافت اقامت به واسطه این برنامه سرعت در ارزیابی و پیگیری موارد درخواستی است. درضمن افرادی که گواهینامه پذیرش CSQ دریافت کرده اند در مرحله ارزیابی در اولویت بررسی هستند. متقاضیانی که تمام شرایط مورد نیاز برای برنامه PEQ را ندارند اما در استان کبک مشغول به کار یا تحصیل هستند اجازه درخواست دادن برای گواهینامه CSQ را دارند.

کارگران خارجی موقت

بر اساس قوانین اداره مهاجرت کانادا کارگران خارجی موقت که از اول نوامبر 2019 در کبک مشغول به کار هستند می توانند برای برنامه تجربه کبکی PEQ و دریافت گواهی درخواست دهند. این افراد باید واجد شرایطی مانند موارد زیر باشند:
در مشاغلی فعالیت داشته باشند که در لیست مشاغل مورد نیاز PEQ وجود داشته باشد ( در این لیست مشاغل پرتقاضا در بازار کبک فهرست شده است)
در صورتی که در کسب و کارهایی فعالیت دارند که نیاز به گواهی یا مجوز کار دارد ( مشاغل Regulated) می بایست شرایط لازم استخدامی و پیشنهادکاری را لحاظ کرده باشند.

سرمایه گذاری در کبک

آیلند ویزا آیلند ویزا